Развиването на фината моторика чрез различни занимания и игри е приятен и полезен начин за подготовка на детската ръка за предстоящия процес.

Такива са игрите с дребни детайли (мозайка), боравене с малки предмети (мъниста), рисуване с пръсти, моливи и четки, изрязване с ножица, моделиране с пластилин, глина, тесто и много други.

Едни от най-ефективните способи за развитие на фината моторика са игрите с шнурчета за нанизване.
 Те помагат не само за усвояване на навика да се шие, но и развиват концентрацията, логическото мислене, фантазията, паметта, фината моторика, а заедно с това подготвят малката ръчичка за писането.

С какво помага една такава игра?
 Когато в семейството се появи дете, много родители се вкопчват в книгите за детското развитие, отделяйки време и сили в изучаването на различните методики: Р. Щайнер, М. Монтесори, Г. Доман, С. Лупан и др.
 С времето повечето от тях (естествено, ако са се вглеждали внимателно в децата си), стигат до извода, че ранното развитие не означава четене и писане на 2-3 години, а развитие на мозъка на детето, на неговите познавателни способности. Фактор, който в бъдеще ще му даде възможност да се обучава лесно по чужди езици, писане или математика.

Това е и основният принцип в теориите за ранно развитие. Общото в изброените методики е, че всички те отделят огромно внимание на хармоничното психофизиологично развитие на детето.


 
Искаме да развием интелектуалните, творческите, художествените способности? Тогава нека приготвим пръстчетата за действие: да събираме предмети, да преливаме вода от един буркан в друг, да изрязваме хартии... И не е задължително тези занимания да имат цел. Координацията между зрителните и моторните функции представлява трудност за малките деца, но те изпълняват тези дейности с голям ентусиазъм. За детето психическото и физическото развитие са обединени в едно. Ако отделяме внимание на единия аспект в ущърб на втория, това неминуемо ще се отрази неблагоприятно и на тази способност, която се стремим да развиваме.

Монтесори предлага необичаен метод за обучение по писане - кара детето да опипва с пръстчета букви, изрязани от груба хартия, да рисува букви с ластичета на дъска с пирони или да играе с шнурчета. Причината е, че за писането са нужни фини движения на пръстите, а тези игри са насочени именно към тях.

Отдавна е доказано, че нанизването на шнурчета е идеална игра за децата на възраст между 2 и 6 години. Именно тази възраст е най-подходяща за естественото развитие на моториката на ръката. Затова за децата след двегодишна възраст е важно да играят с връвчици, мъниста и натискане на бутончета. Най-интересното е, че те инстинктивно се стремят към такива игри. Забавно им е да се занимават с дребни предмети: разни зърна, ластичета, връвчици, парцалчета.
 Нанизването на шнурчета отговаря на естествените им потребности, затова е незаменим способ за развитие на фината моторика и координацията на движенията, възпитавайки трудолюбие, постоянство и внимание.

По време на такива игри е полезно да обяснявате на детето геометричните фигури, линиите, ъглите и др.

Тези игри успешно ще подготвят вашето дребосъче за училище!